Vi snakka om hva vi skulle til helga, og siden jeg hadde en
del jeg følte jeg skulle ha gjort, så sa jeg det som det var – at det nok ble
en del skolearbeid til helga …
Skole, ja. Jeg får jo betalt for å drive med det jeg kaller
skole, så noen mener jeg burde kalle det jobb. Men jobb høres kjedelig ut, det
høres ut som om man gjør et offer. Jobb blir ofte oppfatta som det motsatte av
fritid, og fritid er viktig og bra. Det er en sosial forventning om at man
verdsetter fritid i helga. For ikke å høres ut som om jeg ofrer meg, for at
ikke folk skal synes synd på meg, så er skole et bedre ord for det jeg iblant
kan finne på å drive med i helga.
Det skal også sies at ”jobb” og ”jobben” er veldig voksne
ord. Jeg er litt engstelig for at tilhøreren skal tro at jeg prøver å virke
voksen og viktig. Dette kan ha noe å gjøre med loven etter Sandemose, som til
tross for å være uthengt gang på gang fungerer som en rettesnor for mange av
oss – janteloven, asså.
Det bringer meg til et potensielt annet problem med utsagnet
om at jeg skulle drive med skole i helga. Mange vil hevde at det jeg har drevet
med ganske ubetalt de siste årene, burde kalles studier – kanskje til og med
forskning ... Jeg sier til og med iblant at jeg ”er på skolen” eller ”skal på
skolen” når det altså er universitetet det er snakk om. Jeg er langt fra den
eneste studenten som gjør det. Og det er mange som har påpekt at det har blitt
mer vanlig å bruke ”skoleterminologi” for det man driver med på universitetet.
Hvis man er på et studieprogram med litt definerte grupper som har flere emner
sammen, snakker mange om klassa si. Det høres trivelig ut, og ganske mye mer
effektivt enn ”de andre som også tar program X med fordypning i Y og starta
samtidig med meg”. Noen steder er det ikke uvanlig med definerte hjemmeoppgaver
som leveres inn og rettes av lærere ukentlig. Dette kan kalles lekser. Det er
et veldig beskrivende ord, selv om man lissom ikke skal ha ”lekser” på et
universitetsstudium.
Og så er det disse lærerne. Hva skal vi kalle dem? Jeg har
fått høre fra et par professorer at de virkelig misliker å bli kalt lærere …
Men skal vi omtale dem som professorer? Hva med alle universitetslærerne som
ikke er professorer? ”Du vet han førsteamanuensen som vi hadde i X,” kunne man
vel si, men det er ikke alltid så greit å huske om det er professorer,
førsteamanuenser, førstelektorer eller universitetslektorer … (Og det er ikke
nødvendigvis så lett verken å uttale førsteamanuensis eller å vite at –is-en
skal droppes når ordet ikke er ubestemt entall.) Det hender også ganske ofte at
lærerne ikke kan inngå i noen av disse kategoriene. De kan være timelærere
eller studentassistenter av noe slag. Ganske utbredt terminologi er foreleser og seminarleder. Men seminarleder er definitivt et uvanlig ord og
unødvendig langt. Dessuten hender det at man har forelesninger i mindre grupper
med en del interaksjon mellom studenter og lærer, og da vet man ikke helt hva
det er …
Når man starter å studere på universitetet, er det helt
klart enkelt å fortsette å bruke samme terminologi for læresituasjonen som på
videregående. Dette er ord vi kjenner og lett tar i vår munn – disse andre
ordene er mer fremmede og ofte kan det være vanskelig å finne ut hvilket som
egentlig er riktig. Og fortsatt gir det å snakke om universitet, forelesninger
og professorer meg litt av den følelsen ordet ”jobb” gir. Jeg føler meg litt
wannabe og kanskje til og med elitistisk. Når man snakker med folk utafor
universitetet, særlig jevnaldrende som jobber eller som kanskje studerer på en
høgskole, så høres ”på universitetet” kanskje unødvendig markert ut?
Jeg er ikke sikker på om påstandene om at det er en
utvikling i retning av at skoleordene (knytta til grunnskole og videregående)
blir mer brukt om konsepter på universitetet. Men jeg synes det er ganske
naturlig; vi velger kjente ord og utvider bruksområdet på en måte som er
forståelig for alle. Selvfølgelig kan man påstå at vi mister noen distinksjoner
og presisjoner i terminologien, men man har vel egentlig ikke behov for å
kontinuerlig markere et skille mellom universitet og andre former for skole med
språket. Jeg synes ikke vi taper noe – kanskje heller tvert om.
Ords betydning endres gjerne over tid, og ordet skole har visst allerede endret
betydning mang en gang. Da jeg sa jeg skulle drive med ”skole” og
samtalepartneren irettesatte meg, og minnet meg på at det var jobben min jeg
refererte til, så slo samtalepartneren opp ordet skole for å kunne vise til en
definisjon av ordet skole. Skole ble definert blant annet som noe sånn som
’institusjon for planmessig undervisning og opplæring’. En sånn definisjon utelukker på ingen måte å
referere til universitetet som skole – ei heller forskerutdanning.
Det artige var for øvrig opprinnelsen til ordet skole. Ordet
har kommet vandrende gjennom flere språk fra gresk. Og der skal skhole ha betydd ”(vitenskapelig)
fritidsbeskjeftigelse”.
Det er ikke veldig rart egentlig – om man tenker på
prototypisk arbeid i gamledager. Skole i mange former kan se ut som den rene
motsatsen av godt, gammaldags fysisk arbeid. Og i tidligere samfunn har det vært
få som har kunnet ta seg tid til å drive med vitenskapelige beskjeftigelser –
det ville gå på bekostning av livsnødvendig fysisk arbeid. Når det er sagt, så
skiller nok ikke vitenskapelig arbeid seg så mye fra annet arbeid i det moderne
Norge.
Uansett, jeg falt for at den opprinnelige betydninga av det
jeg sa jeg skulle drive med i helga, var ”fritidsbeskjeftigelse” – det er jo
sånt man skal drive med i helga! :D
1 kommentar:
Det slo meg aldri å referere til UiO, forelesere/seminarledere, grupper og hjemmearbeid som hhv. skole, lærere, klasse og lekser, så dette var ganske fremmede tanker for meg - studiestedet var UiO eller Blindern, "de voksne" var som regel foreleser eller "han derre greia" (som jo er det mest spesifikke begrepet noen sinne), og de to andre kategoriene hadde jeg vel egentlig ikke noe ord for i det hele tatt. Men jeg liker at du tar det opp! Når det å ta høyere utdanning i større grad er noe "alle" gjør, og prestisjen dermed synker, blir det kanhende mindre naturlig å operere med et skille? Jeg synes egentlig bare det er positivt å jobbe i helgene - det sier jo noe om at du er engasjert, og om noen synes det er negativt, sier det vel mer om deres forhold til egen jobb enn det sier om deg og din bruk av egen fritid? :) Slik velger jeg i alle fall å se det! Vær stolt over din jobbaktige, akademiske fritidsbeskjeftigelse, uansett hva den kalles.
Legg inn en kommentar