søndag, august 23, 2015

Island rundt, 6: Ringen sluttes

-Forrige innlegg-

Vi stod opp, og det var jo litt vemodig å tenke på at det var siste morgenen på Island. Jeg hadde vært der over én måned og … tida går alltid så altfor fort og sånn. Samtidig var nok både jeg og broren min klare på at vi ikke kunne fortsette i samme tempo så mye lenger.

Siden vi hadde utsikt til Skógafoss under frokosten på hotellet, kunne vi ikke motstå fristelsen til å starte dagen med å gå bort dit og ta enda noen bilder:

Bror og Skógafoss
Så kjørte vi av gårde til en annen foss, faktisk. Det overrasket nok de fleste … Grunnen til at vi følte det var meningsfullt også å stoppe ved denne fossen, var at det ikke hadde vært mulig å gå bak noen av de andre fossefallene vi hadde besøkt. Men dette var altså Seljalandsfoss som det går en glatt sti bak. Umåtelig populært blant turister, vi fikk brukt bra med tid på å forsøke å finne et ledig sted vi kunne parkere bilen.

Bra foss. Men den lange stoppen gjorde oss klare over at vi nok ikke kom til å rekke det som skulle bli dagens høydepunkt …

Veien
Tidligere på sommeren ble jeg nemlig gjort oppmerksom på at ved Hveragerði finnes det en naturlig varm elv, som renner gjennom Reykjadalur. Det høres voldsomt flott ut å bade i en elv med naturlig varmt vann. Så det ville jeg klare å få tid til! Det skulle være tre kilometer å gå fra parkeringsplassen – hvor fort kunne jeg og broren min gå 6 kilometer og samtidig rekke et bad? Jeg fulgte stressa med på kartet, og selv om det ganske tidlig var klart at en sånn tur kom til å sette flyturen hjem i fare, så var det ingen av oss som sa det høyt. Så lenge vi ikke sa det, så var det lissom litt mindre sant.

Til tross for hastverket stoppet vi et par steder langs veien. Rasteplassene langs ringveien er veldig turistvennlige. De er alltid plassert ved et fantastisk utsiktspunkt, en søt liten foss eller et eller annet historisk severdig. Siste dagen fant vi en historisk bussholdeplass – som nok så enda mer historisk ut enn den var:
Bussholdeplass
Like etter at vi hadde kjørt forbi Selfoss, og altså nærma oss Hveragerði og Reykjadalur, var vi tilbake på ruta vi hadde tatt første dagen. Ringen var sluttet. Vi hadde kjørt Island rundt! For øvrig var vår skjebne også beseglet; det var utenkelig å løpe seks kilometer og ta et behagelig bad på under 30 minutter. Ja, vi diskuterte hva vi hadde pleid å løpe 3000 meteren på da vi gikk på videregående. Hvis vi løp de siste tre kilometerne like fort som de første, og bada på fem minutter … Vi var fornuftige mennesker og slo det fra oss der vi satt på parkeringsplassen.

Men området rundt parkeringsplassen var heller ikke så ille, og vi kunne se dampende varme kilder – sånne som var for varme til å bade i – fra bilen. Så vi tusla litt rundt og fotograferte med mobilene våre – det var også fint. Det var noen bekker og elver der også, men de hadde enten for varmt vann til å bade i, eller så var de så kalde at det ikke var spesielt nok.

Broren og veldig varmt vann
Nydelig dal
Været var jo flott – som været alltid er når man skal hjem igjen, og området var absolutt severdig i seg selv. En kan jo bare drømme om hvor flott det ville være å vandre innover i landskapet til den varme elva og bade i det rennende varme vannet! Åhh…!

En skal jo ha igjen noe å komme tilbake til Island for, også!

Rundturen var jo i og for seg et litt vel tidsoptimistisk prosjekt i utgangspunktet. Det kan sies mye om det, men Island rundt på 6 dager kan ikke beskrives som en avslappende ferietur … Men absolutt innholdsrik og noe vi sent vil glemme!

(Særlig siden jeg nå har skrevet en så forbanna detaljert feriedagbok …)

Vi fikk levert bilen – i motsetning til første gang jeg leverte en leiebil, så var den ikke bulka. Det var en god følelse – takk til sjåføren! På den annen side hadde vi drept et par tusen fluer:

Så tok vi ikke overraskende fly tilbake, og snipp snapp snute så var den islandsturen ute!